parallax background

Ekspansja na rynek azjatycki, czyli jak chronić swoją markę

Akt o usługach cyfrowych nową konstytucją internetowych usług.
27 października 2022
Umowa z Wykonawcą w branży IT
19 grudnia 2022
 

Wizja ekspansji na rynek azjatycki to niewątpliwie kusząca perspektywa w zakresie rozwoju swojej działalności. Planując rozpoczęcie działalności na terenie Azji pamiętaj, aby zadbać o stosowną ochronę praw własności intelektualnej. Nie pozwól więc, aby renoma Twojej marki została wykorzystana przez osoby trzecie. Nie zapominaj, że posiadanie prawa ochronnego na terenie Polski czy Unii Europejskich nie gwarantuje ochrony poza jej granicami.

First to file, czyli kto pierwszy ten lepszy

W Chinach czy Korei Południowej udzielania prawa ochronnego na znaki towarowe czy patenty obowiązuje zasada first to file. Zgodnie z jej brzmieniem, ten kto pierwszy zgłosi (złoży stosowny wniosek do urzędu) znak towarowy czy patent na wynalazek otrzyma stosowną ochronę prawną w zakresie jego wyłącznego używania.

Lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli mądry nie tylko Polak po szkodzie

Częstym błędem przedsiębiorców rozpoczynających działalność na rynku azjatyckim jest stosownie odwróconej kolejności działań. W pierwszej kolejności skupiają się oni na wprowadzeniu produktu na rynek a dopiero następnie zastanawiają się jak chronić swoje prawa własności intelektualnej. Spóźniona decyzja np. o rejestracji znaku towarowego może jednak sporo kosztować. Przekonały się o tym chociażby takie giganty technologiczne takie jak Apple, którego w rejestracji nazwy iPhone ubiegł chiński producent galanterii skórzanej oferujący między innymi pokrowce na telefon iPhone.

Uczmy się zatem na błędach, najlepiej cudzych. Pamiętaj więc, aby ocenić, czy szybsze wejście z produktem na rynek rzeczywiście będzie korzystnym rozwiązaniem. Najpierw przenalizuj wartość poszczególnych praw własności intelektualnej a dopiero później działaj. Być może okaże się, że pierwszym krokiem jaki powinieneś podjąć powinna być np. rejestracja Twojego znaku towarowego w Chinach. Nie pozwól, aby ktoś skorzystał z zasady first to file i ubiegł Cię w rejestracji. Uczmy się zatem na błędach, najlepiej cudzych. Pamiętaj więc, aby ocenić, czy szybsze wejście z produktem na rynek rzeczywiście będzie korzystnym rozwiązaniem. Najpierw przenalizuj wartość poszczególnych praw własności intelektualnej a dopiero później działaj. Być może okaże się, że pierwszym krokiem jaki powinieneś podjąć powinna być np. rejestracja Twojego znaku towarowego w Chinach. Nie pozwól, aby ktoś skorzystał z zasady first to file i ubiegł Cię w rejestracji.

 
 

Jak więc przygotować się do ekspansji na rynek azjatycki

Zapoznaj się z procedurą rejestracji praw własności intelektualnej w kraju, w którym planujesz rozpocząć działalność. Zadbaj o stosowną ochronę swoich praw jeszcze przed wprowadzeniem danego produktu na rynek lub użyciem znaku towarowego. Nie zwlekaj z rozpoczęciem procedury rejestracji. Planując proces ekspansji działaj w sposób przemyślany i strategiczny.

 
 

Chcesz być informowany o nowych artykułach? Zapisz się do newslettera.


    Dominika Steczko
    Dominika Steczko
    Aplikantka adwokacka. Z uwagi na silne powiązania z działalnością artystyczną już od najmłodszych lat, w centrum moich prawniczych zainteresowań znajduje się głównie prawo własności intelektualnej, w szczególności prawo autorskie. Prywatnie miłośniczka tańca oraz teatru