W
Chinach czy Korei Południowej udzielania prawa ochronnego na znaki towarowe czy patenty obowiązuje zasada first to file. Zgodnie z jej brzmieniem, ten kto pierwszy zgłosi (złoży stosowny wniosek do urzędu) znak towarowy czy patent na wynalazek otrzyma stosowną ochronę prawną w zakresie jego wyłącznego używania.
Częstym błędem przedsiębiorców rozpoczynających działalność na rynku azjatyckim jest stosownie odwróconej kolejności działań. W pierwszej kolejności skupiają się oni na wprowadzeniu produktu na rynek a dopiero następnie zastanawiają się jak chronić swoje prawa własności intelektualnej. Spóźniona decyzja np. o rejestracji znaku towarowego może jednak sporo kosztować. Przekonały się o tym chociażby takie giganty technologiczne takie jak Apple, którego w rejestracji nazwy iPhone ubiegł chiński producent galanterii skórzanej oferujący między innymi pokrowce na telefon iPhone.
Uczmy się zatem na błędach, najlepiej cudzych. Pamiętaj więc, aby ocenić, czy szybsze wejście z produktem na rynek rzeczywiście będzie korzystnym rozwiązaniem. Najpierw przenalizuj wartość poszczególnych praw własności intelektualnej a dopiero później działaj. Być może okaże się, że pierwszym krokiem jaki powinieneś podjąć powinna być np. rejestracja Twojego znaku towarowego w Chinach. Nie pozwól, aby ktoś skorzystał z zasady first to file i ubiegł Cię w rejestracji. Uczmy się zatem na błędach, najlepiej cudzych. Pamiętaj więc, aby ocenić, czy szybsze wejście z produktem na rynek rzeczywiście będzie korzystnym rozwiązaniem. Najpierw przenalizuj wartość poszczególnych praw własności intelektualnej a dopiero później działaj. Być może okaże się, że pierwszym krokiem jaki powinieneś podjąć powinna być np. rejestracja Twojego znaku towarowego w Chinach. Nie pozwól, aby ktoś skorzystał z zasady first to file i ubiegł Cię w rejestracji.
Zapoznaj się z procedurą rejestracji praw własności intelektualnej w kraju, w którym planujesz rozpocząć działalność. Zadbaj o stosowną ochronę swoich praw jeszcze przed wprowadzeniem danego produktu na rynek lub użyciem znaku towarowego. Nie zwlekaj z rozpoczęciem procedury rejestracji. Planując proces ekspansji działaj w sposób przemyślany i strategiczny.