parallax background

Poradnik Influencera, sprawdź czy Twoje oznaczanie reklam jest perfekcyjne!

Nowy rok vs. nowelizacje, czyli jak stawić czoła zmieniającym się przepisom w 2023 r.
31 grudnia 2022
Umowa B2B bez tajemnic, czyli dowiedz się co w umowach piszczy
28 marca 2023
 

Nowy rok, stare problemy

Z nowym rokiem powraca temat prawidłowego oznaczenia treści reklamowych w mediach społecznościowych. Pod koniec zeszłego roku, problem „kryptoreklamy” w mediach społecznościowych został poruszony przez Prezesa UOKIK.

Kolejne zarzuty niewłaściwego oznaczenia reklam

Ostatnio UOKIK poinformował o postawieniu zarzutów trójce znanych w świecie show-biznesu influencerom - Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej (Doda) oraz Małgorzacie Rozenek – Majdan.

Z informacji Prezesa UOKIKU wynika, że influencerzy ci w zamian za wynagrodzenie, promują na swoich mediach społecznościowych produkty, nie oznaczając przy tym treści reklamowych w sposób transparentny. W konsekwencji ich działania skutkować mogą wprowadzaniem konsumentów w błąd.

Jakie konsekwencje może nieść nieprawidłowe oznaczanie reklam

W przypadku stwierdzenia stosowania przez przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, Prezes UOKIKU może nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną do 10 proc. obrotu, a ponadto nakazać również: zaniechanie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, usunięcie trwających skutków naruszenia (w tym zamieszczenia stosownych oświadczeń w formie i treści wskazanej w decyzji Prezesa UOKiK) oraz publikację decyzji Prezesa UOKiK.

Jakie błędy dostrzega UOKIK

Nieprawidłowe zachowania Influencerów dostrzeżone przez Prezesa UOKIK:

1. nieujawnianie treści o charakterze reklamowym;
2. niedostatecznie jasne i czytelne oznaczenia treści sponsorowanych;
3. wskazanie na charakter sponsorowany treści dopiero po określonym czasie.

 
 
 
 

#TrasparntnyInfluencer, czyli krótki poradnik jak prawidłowo oznaczać reklamę


Na koniec mały bonus. Poniżej zebraliśmy dla Was 10 wskazówek jak prawidłowo oznaczać reklamy w mediach społecznościowych.

1. Stosuj podwójne oznaczenia treści reklamowych. Korzystaj z dostępnych na platformach funkcjonalności służących do oznaczenia treści sponsorowanych, a także oznaczaj treści reklamowe we własnym zakresie.
2. Oznaczaj treści reklamowe w sposób czytelny, jasny i zrozumiały dla odbiorcy.
3. Zadbaj o to, aby oznaczenie reklamowe zostało odpowiednio wyróżnione na tle publikowanej treści.
4. Weryfikuj, czy oznaczenie treści sponsorowanej, będzie tak samo widoczne dla odbiorcy, niezależnie od rodzaju urządzenia z jakiego korzysta (telefon, komputer).
5. Używaj zrozumiałych i jasnych dla odbiorców komunikatów w zakresie oznaczania treści sponsorowanych. Jeśli coś jest reklamą, mów, że nią jest.
6. Każdorazowo wskazuj nazwę marki, którą reklamujesz lub współpracujesz.
7. Unikaj stosowania skrótowego oznaczenia współpracy np. poprzez stosowanie #ad #promo czy #spons
8. Używaj # w języku polskim, prawidłowe oznaczenie to np. #reklama #materiałsponorowny #współpracareklamowa
9. Stawiaj na transparentność i jasność przekazu.
10. Pamiętaj, że autopromocja także jest reklamą i wymaga stosownego oznaczenia.

Influencer na medal

Prawidłowe oznaczenia reklam to nie tylko przepisy prawa, ale także wyraz szacunku do odbiorców Twoich treści. Bądź transparenty. Jesteśmy przekonani, że ucieszy to nie tylko UOKIK, ale również Twoich obserwatorów!

A tych, którzy nie mieli jeszcze okazji zapoznać się z Poradnikiem UOKIKU dotyczącym oznaczenia reklam w mediach społecznościowych, gorąco zachęcamy do nadrobienia zaległości.

 
 

Chcesz być informowany o nowych artykułach? Zapisz się do newslettera.


    Dominika Steczko
    Dominika Steczko
    Aplikantka adwokacka. Z uwagi na silne powiązania z działalnością artystyczną już od najmłodszych lat, w centrum moich prawniczych zainteresowań znajduje się głównie prawo własności intelektualnej, w szczególności prawo autorskie. Prywatnie miłośniczka tańca oraz teatru