D ecyzja o sposobach przechowywania danych i zabezpieczeniach powinna być oparta na ocenie ryzyka utraty takich danych.
– to zależy. Jest to pytanie dotyczące formy przechowywania danych. UODO wskazuje, że można przechowywać dokumenty w formie elektronicznej oraz tradycyjnej. Dane w formie elektronicznej powinny być właściwie zabezpieczone. Jeśli skrzynka mailowa jest miejscem przechowywania danych (tj. właściwie zabezpieczona np. hasło/pliki ZIP, dodatkowo gdy korzystamy z poczty na telefonie – korzystamy z protokołu IMAP) możemy przechowywać na skrzynce, jeśli zminimalizujemy ryzyko „utraty tych danych”. Decyzja o przechowywaniu danych na skrzynce mailowej – zawsze powinna opierać się na analizie ryzyka! Usuwanie danych z maila, wtedy gdy ryzyko ich utraty ocenione zostanie na wysokie, są rekomendowane inne formy przechowywania danych np. przechowywanie danych na „chmurze”.
Danych nie musimy usuwać do momentu, aż mamy „uzasadniony interes” w ich przetwarzaniu. To znaczy: Zgodnie z zasadą ograniczenia przechowywania, dane osobowe mogą być przechowywane przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których te dane są przetwarzane. Bierzemy pod uwagę: okres trwania umowy, okres ewentualnego dochodzenia roszczeń związanych z umową (okres przedawnienia roszczeń), obowiązki wynikające z przepisów prawa.
Umowa zlecenie z osobą fizyczną – PESEL – TAK
Numer PESEL pozwala ustalić wszystkie pozostałe dane obywatela (taką informację uzyskuje się na uzasadniony w przepisach prawa wniosek do organu prowadzącego lub mającego dostęp do centralnego rejestru numerów PESEL). Poprawność PESEL-u można zweryfikować z dowodem osobistym – mamy więc też możliwość potwierdzenia tożsamości strony zawierającej umowę. Pozostałe dane strony: imię, nazwisko, adres zamieszkania, także powinny znaleźć się w umowie, aby ułatwić identyfikację oraz kontakt ze stroną umowy i określić z kim umowa jest zawarta.
Obecnie PESEL jest niezbędny do dochodzenia roszczeń, w związku z tym poleca się wpisywanie go do umowy, przy wysokim ryzyko dochodzenia roszczeń.
Z drugiej strony, administrator danych powinien dążyć do minimalizacji danych. Jeżeli ryzyko dochodzenia roszczeń jest niewielkie, może ograniczyć się do imienia, nazwiska, adresu oraz numeru i serii dowodu osobistego. W przypadku ewentualnej konieczności dochodzenia roszczeń, pozyska dane z bazy PESEL. Działanie oparte na ocenie ryzyka, jest nie tylko zgodne z ideą RODO, ale także minimalizuje zagrożenie wykorzystania danych do kradzieży tożsamości, przy naruszeniu ochrony dla danych osobowych.
B2B – PESEL – nie
Powyższe nie dotyczy osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze. Dane przedsiębiorcy można potwierdzić w rejestrze CEiDG, a ewentualny numer PESEL uzyskać na wniosek z centralnej bazy PESEL (gdyby była taka potrzeba).
Do wysyłki sprzętu przekazujemy dane kurierowi, czy taka zgode tez powinnismy mieć?
Zgoda nie jest konieczna,
Konieczna klauzula informacyjna.
Uzasadnienie:
Nie musicie Państwo uzyskać zgody – w tym przypadku mamy „uzasadniony interes administratora”
Brak konieczności uzyskania zgody, nie zwalnia nas z obowiązku informacyjnego (klauzula informacyjna – która zawiera informacje komu mogą być przekazane dane- podmiot, którego dane są przetwarzane – ma prawo zgłoszenia sprzeciwu).